Jak se zbavit strachu?

Jak se zbavit strachu?

Nevíte, jak se zbavit strachu a úzkosti? O strachu, stresu, úzkostech a dalších neprospěšných stavech bylo už napsáno mnoho a mnoho řádků. Z mého pohledu se ale o pravých příčinách těchto trýznivých pocitů a stavů mlčí a nebo se o nich zmiňuje jen okrajově. Lidé v této zrychlené době hledají bleskové instantní řešení, které svádí k tomu doporučit cokoliv, co vede alespoň k nějaké, ale zato okamžité úlevě. Jaké je tedy řešení a jak být šťastný? Pojďme si o tom trochu popovídat.

Rozdíl mezi strachem a úzkostí

Rozdíl mezi strachem a úzkostí spočívá v jejich zdroji a intenzitě. Strach je okamžitý a konkrétní, zatímco úzkost je dlouhodobější a nemusí mít konkrétní rysy. Strach je reakce na přímé ohrožení, ale ve skutečnosti se ve většině případů jedná o jeden základní strach – strach o existenci. 

Úzkost tak pramení z pocitu, že to opravdu přijde.

Úzkost tak pramení z pocitu, že to opravdu přijde.

TIP: Jak z deprese ven? Schéma 3x P4S

Jak se projevuje úzkost a stres

Stres a úzkost zažil každý z nás. Je to přirozená reakce organismu a u každého se projevuje trochu jinak. Příznaky úzkosti a stresu ovlivňují nejen naši mysl, ale i tělo. 

Namísto, aby se tomu lidé snažili porozumět, se toho snaží co nejrychleji zbavit. V ojedinělých případech je podobný přístup v danou chvíli nutný (jde-li např. o hraniční emoční stavy, které ohrožují život samotný), ale z mého pohledu jsou tyto rady často absurdní v kontextu toho, že se nezabývají příčinou negativního rozpoložení, ale spíše potíráním důsledků, které jsou pro nás leckdy už za hranicí únosnosti. 

Víte, jak se projevuje úzkost a stres? Mezi nejčastější příznaky úzkosti a stresu patří:

  • Bušení srdce a pocení,
  • třes a svalové napětí,
  • dušnost a potíže s dýcháním,
  • bolesti břicha,
  • neschopnost se soustředit,
  • nervozita a podrážděnost,
  • bolesti hlavy,
  • nespavost a únava,
  • celkový pocit přetížení.

TIP: Depka aneb Situace, která vás srazila na kolena

Jak se zbavit strachu

Strach a stres jako takový je důsledek bezděčných reakcí. Lidský život je plný snahy uniknout vnitřním obavám, které se promítají do prostředí kolem nás a znovu se k nám vrací ve formě zážitků, situací nebo lidí, které potkáváme. 

Než vám prozradím, jak se zbavit strachu, chtěla bych toto téma více rozvést.

Než vám prozradím, jak se zbavit strachu, chtěla bych toto téma více rozvést.

Co je to strach a odkud pochází

Strach je základní lidská emoce každého člověka i zvířete. Je to naše ochrana před nebezpečím, i když v lidském životě spíše před změnami a neznámými situacemi. Reagujeme na konkrétní situace nebo podněty, které vnímáme jako hrozbu. Když čelíme něčemu neznámému nebo nebezpečnému, náš mozek spouští reakci „boj nebo útěk“, což zvyšuje hladinu adrenalinu v těle, zrychluje tep a připravuje nás na rychlou akci. 

Strach nás může varovat před riziky, ale pokud je příliš intenzivní nebo přetrvává dlouhodobě, můžeme se dostat do dlouhodobého stresu a úzkosti.

Přemýšleli jste někdy, jak překonat strach? 6 otázek k zamyšlení

Když jste v tom zamotaném kruhu a nevíte, jak ven, mnozí se v duchu ptají, co když ale existuje cesta, která může naprosto každého dovést k úlevě?

Tato možnost tady je připravena pro každého. Nezávisle na tom, kde se nachází, jaký ročník má vepsaný ve svém rodném listu a nebo na ostatních často měřitelných aspektech. Není nutné se k tomu složitě propracovávat a obávat se, že půjde o těžko pochopitelný, potažmo poté aplikovatelný proces.

Z mého osobního pohledu člověka, který vnímá tisíce lidských příběhů ať už v projektu Detoxikuj život na sociálních sítích a nebo v osobním kontaktu na přednáškách a besedách je cesta k tomu, po čem lidé prahnou jednoduchá. A to až tak, že se zdá ve své jednoduchosti extrémně složitá.

Kdo je Barbora Englischová - autorka knihy a projektu Detoxikuj život?

Kdo je Barbora Englischová – autorka knihy a projektu Detoxikuj život?

Zkuste si odpovědět na těchto 6 otázek k zamyšlení:

  1. Jak dospět k tomu, abych se cítil/a dobře?
  2. K čemu přesně se musím dopracovat?
  3. Jak prožívat v každodennosti reálné štěstí?
  4. Jak to udělat, abych na této cestě k vnitřní spokojenosti uspěl/a?
  5. Proč se tolik lidí k neprospěšným stavům vrací?
  6. Proč je tak málo lidí, kterým se to v životě opravdu reálně povede?

Vnitřní svoboda je v každém z nás

Primárně je nutné pochopit jednu zásadní věc. Cesta k vnitřní svobodě, potažmo k spokojenosti a radosti vede přes porozumění, rozmělnění a rozpuštění příčin vašich problémů. A pozor nemám na mysli aktuální konkrétní věci, které můžete nyní ve svém životě řešit, ale přirozený a přesto z něčího pohledu zázračný mechanismus. 

Díky tomuto mechanismu můžete svůj život přesunout ze slepé koleje nejen na kolej, která někam vede, ale dokonce na dráhu, která vede přímo k naplňování toho všeho, po čem toužíte.

Důležité je pochopení faktu, že řešení všech neprospěšných stavů je přímo v nás. Už tato věta může v lidech, kteří jsou každodenně pod palbou nesnesitelného stresu, negativních až zdrcujících myšlenek nebo strachu vzbuzovat touhu oponovat. 

Stejně tak naše mysl je schopna okamžitě vyprodukovat desítky důvodů, proč je to určitě jinak a ukazovat imaginárním prstem směrem ven.

Přijměte pravdu

Přijměte pravdu

Jenže bez přijetí této pravdy, že řešením jsme my sami, se nemůžete posunout dál ani o píď. A pokud už se vám to skrze nějaký vnější atribut potlačující důsledek vašeho stavu povede, nebude to mít dlouhého trvání a chtíc nechtíc se znovu ocitnete na začátku.

3 kroky, jak se zbavit strachu

Zázračný mechanismus rozmělňování je v zásadě velmi jednoduchý a ryze opravdový. Funguje každému, kdo mu dá šanci.

  1. Nejdříve je nutné zjistit, co je skutečnost a co jsou pouhé zautomatizované programy v mysli. Ty získáváme v dětství, kdy nasáváme jako houby vše, co se děje v našem bezprostředním okolí.
  2. Následujícím krokem je navázat opět spojení s majákem ve vašem srdci nebo vnitřním JÁ, chcete-li. Jde o restart opětovného niterného kontaktu s vaším přirozeným cítěním a intuicí.
  3. Následně je nutné přijmout fakt, že veškeré odpovědi máte sami v sobě, a to i v pozici, kdy je ještě nevidíte.

Mám pro vás takový příklad:

Představte si, že se s někým hádáte. Může jít o situaci, kdy vás někdo uráží a nebo ponižuje, nebo o vaší urputnou snahu bránit váš názor (o kterém jste přesvědčeni, že je správný) proti všem. Dialog graduje a vy se cítíte hůř a hůř, situace je pro vás chvílemi už nesnesitelná. Vyměňujete si věty plné negativismu a výrazy obsahující tato slova se stupňují.

Dokážete rozklíčovat proč se tohle děje? Možná ještě ne, to nevadí. Čtěte dál.

Teď si představte situaci, kdy vám nějaká hádka, která vznikne úplně náhodou během chvíle připadá legrační, absurdní, zkrátka až k smíchu

Zažili jste to s partnerem, s kolegou nebo s někým jiným? Zažili jste ten obrat, kdy jste z totální naštvanosti přešli plynule do společného záchvatu smíchu? Pokud si takovou vzpomínku vybavíte, určitě si vybavíte i to, že ta situace se velmi rychle z pocitu nesnesitelnosti posunula do pocitu úlevy.

V této situaci jste bezděčně použili zázračný mechanismus rozmělňování, tudíž se najednou ZASTAVIL VNITŘNÍ TLAK, COŽ BYLO DOPROVÁZENO PROSPĚŠNÝMI POCITY TYPU ÚLEVA, RADOST, SPOKOJENOST. 

Proces zázračného rozmělňování nastal zcela automaticky.

Proces zázračného rozmělňování nastal zcela automaticky.

TIP: Jak si vytváříme stres v naší hlavě?

Vědomý život v běžném životě

Pro vás je důležité, abyste dokázali tento proces pochopit a aplikovat ho zcela vědomě v každé jedné nepříjemné situaci z vašeho života

Pokud pochopíte, že tento vnitřní tlak je původcem vašich stavů, můžete vědomě začít pracovat na tom, abyste ho dokázali rozmělňovat kdykoliv to bude potřeba. 

Pokud to dokážete, pocítíte obrovský příval svobody, která pramení z toho, že nebudete věčně otravování svými negativními emocemi. Zkrátka bude jen a jen na vás JAK se budete cítit a nebude se to odvíjet od toho, co se děje kolem vás.

Strach a potlačování emocí

Pokud máme strach z našich vnitřních negativních emocí, máme problém. Strach z nich cítíme z důvodu, že nevíme, jak je dobře zvládnout, když se ohlásí v plné síle.

Tím, jak z nich máme obavy a tudíž je raději potlačujeme uvnitř v nás, tak narůstají. A čím je jich tam natěsnáno víc, tím větší tlak sami na sebe utváříme. 

Víte, to, co považujeme za realitu, která nás zraňuje a přináší bolest do našeho života, jsou pouze a jenom tyto potlačené pocity, které jsou navázány na naše myšlenky. Přetlak negativních potlačených pocitů vyvolává jednu negativní myšlenku za druhou a my se postupně cítíme hůř a hůř.

K zamyšlení: Zkuste si vybavit nějakou bolestnou vzpomínku z dětství a nebo z aktuální doby, která vás opravdu trápí. Vnímejte kolik pocitů a myšlenek už proběhlo kolem této vzpomínky. Kolikrát jste se touto situací trýznili? Kolikrát vám z ní bylo špatně? Kolikrát jste uvažovali o tom, že za nic nestojíte? Kolikrát vám dokázaly tyto stavy zničit náladu a zkazit celý den? 

Budete-li k sobě upřímní, odpovíte že mnohokrát.

Budete-li k sobě upřímní, odpovíte že mnohokrát.

TIP: Pro všechny, kteří se trápí s negativními myšlenkami, jsem vytvořila online kurz Zastav negativní myšlenky.

Jak být šťastný

Říkáte si, že štěstí není pro mě? Kdybyste se dokázali vzdát všech negativních pocitů, které v souvislosti s tímto pociťujete, ty negativní bolestné myšlenky by se vypařily

Zmizely by z vaší hlavy a přestaly by se ozývat stále dokola. Účinnou možností, jak se cítit lépe, je pochopit toto propojení a začít realizovat jednotlivé specifické kroky k rozmělňování příčiny, díky níž se vám toto děje pořád dokola.

Jaké kroky podniknout?

Osvobození se od negativních pocitů tzn. rozmělnit vnitřní nekonečné konflikty a očekávání, je přirozenou cestou. Jde o základní podstatu vesmíru. Jak být šťastný? Pojďme se podívat na kroky, které podniknout k seberealizaci.

  1. Pochopení a nepotlačování emocí: To, co pociťujete jako bolest a nesnesitelnost, je vnitřní přetlak potlačených emocí. Pokud je tento přetlak velký, stává se nesnesitelným a poté jsme díky tomuto mnohem náchylnější a zranitelnější k vnějšímu tlaku z prostředí společnosti, který se mylně považuje za viníka našich stavů. Nastřádané emoce se budou drát ven. Vnější situace mohou vyvolat a aktivovat to, co jsme sami v sobě potlačili. Energie těchto pocitů a emocí začne neblaze působit na fyzické tělo a začne způsobovat změny, jako jsou psychické a fyzické nemoci způsobené stresem. Pokud toto pochopíme, máme v rukou klíč k naší úlevě, radosti a komplexnímu zdraví.
  2. Přestaňte se ztotožňovat s negativními emocemi: Pokud to uděláte, energie, která tvořila neprospěšnou emoci se ihned rozpustí a vy ucítíte uvolnění. S každým jedním takovým krokem se bude oslabovat nahromaděný přetlak a vy pocítíte větší a větší úlevu. Veškeré fyzické i psychické aspekty se začnou okamžitě zlepšovat.

TIP: 23 jednoduchých kroků, jak si změnit život k lepšímu

Vnitřní klid a svoboda jako klíč ke zdravému JÁ

Pokud jsme ve stavu vnitřního klidu a svobody, všechny funkce našeho těla se vracejí do původního zdravého stavu a my se cítíme dobře. Dokážeme lépe vnímat svět, jsme poté láskyplnějšími a tolerantnějšími, protože náš pohled není primárně upřený na to, jak se cítíme špatně.

Metoda rozmělňování potlačených emocích a snižování reakcí na stres je plně dostupná každému.

Jak zvládat emoce? Aneb zákon přitažlivosti funguje i s nimi

Jak zvládat emoce? Aneb zákon přitažlivosti funguje i s nimi

Emoce mají energetické pole plné jemných vibrací a skrze tento fakt ovlivňují zásadně kdo, jaká situace a co se objeví ve vašem životě. Každá jedna událost je ovlivněna našimi emocemi. Pamatujte si, podobné přitahuje podobné a stejné přitahuje stejné. 

Pokud jste emočně naplnění negativitou a jedem, není možnost, aby do vašeho života proudila radost a spokojenost. Ten, kdo se negativních emocí dokáže zbavit, je náhle obklopen milujícími lidmi, prožívá radostné chvíle a zdá se, jakoby se jeho život začal odvíjet po úplně jiné životní dráze.

TIP: Jak funguje zákon přitažlivosti v praxi?

Jednoduchý návod, jak zvládnout své emoce procesem rozmělňování

Jak používat proces rozmělňování tak, aby se mohl váš stav či vaše situace zásadně zlepšit?

  1. Volný průběh emocí: Uvědomte si v každé jedné chvíli, kdy se ,,necítíte dobře“, pocit, který má toto na svědomí. Může jít o strach, nejistotu, smutek, zoufalství, pochybnosti, přecitlivělost, zranitelnost… jakýkoliv pocit, ze kterého se necítíte dobře. Nechte tento pocit projít, dejte mu volný průběh.
  2. Uvědomte si ho: Pozvěte ho vědomě k sobě a připusťte si plně, že tady je. Přestaňte ho posuzovat, hodnotit, soudit. Je to pouze pocit.
  3. Nevytvářejte na něj tlak: Vnímejte a pozorujte, že jde pouze a jenom o pocit. Buďte chvíli s ním a vzdejte se chuti ho jakkoliv měnit. Nepotlačujte ho a netlačte ani proti němu, tím byste mu dodali sílu a odolnost. Pamatujte tlak plodí protitlak, vždycky.
  4. Uvolnění: Ve chvíli, kdy přestanete proti pocitu tlačit, přestanete ho odmítat a odsuzovat, se začne rozmělňovat. Jeho energie se začne snižovat. V této chvíli si dejte pozor na myšlenky, které se posilují vzájemně skrze racionalizaci vaší mysli a budou se snažit aktivně zdůvodňovat přítomnost pocitu. Ignorujte je, vnímejte pouze pocit.
  5. Pozorujte: Přestanete li pocity posilovat svými myšlenkami, přestanete na nich lpět a už se s nimi nebudete ztotožňovat. Začnete je pouze pozorovat. V takovou chvíli se identifikujete s jinou úrovní vědomí a jste pouze svědkem toho, co se děje. Nejste už tím, kdo to, co se děje, prožívá. V takovém bodě pochopíte, že vám vaše pocity lhaly. Nejste jimi, jste energetickou bytostí, která je může pouze a jenom pozorovat z bezpečné zóny.
  6. Odevzdejte své pocity: Pokud tímto způsobem odevzdáte vaše pocity, dojde k vašemu růstu a vaše emocionální úroveň se zvýší. Váš život se stane mnohem radostnějším a spokojenějším.

Takto nějak vypadá cesta k vědomému životu. Je to cesta, která má obrovský smysl, protože nejen že se díky ní dostanete tam, kde se budete cítit svobodně a tudíž lépe, ale dokážete poté vědomě tvořit to, co opravdu chcete žít.

AUTORKA

Bára je publicistka, mentorka, certifikovaý kouč a zakladatelka projektu DETOXIKUJ ŽIVOT. Je autorkou jedinečných online programů Moje akademie štěstíZákon přitažlivosti v praxi. Napsala e-Booky: Stop začni jinak, Sama s miminkem aneb Jak najít klíč k úsměvu, Detox těla nestačí, detoxikuj život, Porozchodník a pomáhá skrze online podpůrné programy zdarma  Zlikviduj strach a První pomoc po rozchodu mnoha lidem zbavit se strachu a zvednout se ze dna.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů